Hírek,  Itthon és világ

Heathrow leállásának oka továbbra is rejtély

A Heathrow repülőtér működését jelentősen befolyásoló tűzeset okai egyelőre ismeretlenek, derül ki a legfrissebb interim jelentésből. A tűz egy közeli elektromos alállomásnál történt, amely március 20-án éjjel kezdődött, és következtében a repülőtér áramellátása megszakadt. A Heathrow-t a tűz következtében március 21-én hosszú órákra lezárták, ami világszerte több százezer utazást érintett. Az Egyesült Királyság Nemzeti Energia Rendszer Operátora (Neso) csütörtöki jelentésében arra hívta fel a figyelmet, hogy a tűz oka egy transzformátor lekapcsolódása és meggyulladása volt a Hayesben, London nyugati részén található alállomásnál. A végleges jelentés várhatóan június végén készül el.

A Heathrow repülőtér üzemeltetői üdvözölték az átmeneti megállapításokat, és remélik, hogy a végleges jelentés választ ad arra, mi okozta a tűzesetet. A Metropolitan Rendőrség terrorizmusellenes egysége kezdeti nyomozást indított az ügyben, de a Neso hangsúlyozta, hogy az nyomozók nem találtak semmiféle gyanús jelet az incidenssel kapcsolatban. Az áramkimaradás és a Heathrow lezárása több mint 270,000 utazást érintett, ami hatalmas fennakadást okozott a légiközlekedésben. Ed Miliband energiaügyi miniszter sürgős nyomozást rendelt el, hogy megakadályozzák hasonló esetek jövőbeli előfordulását, és arra kérte a Nesot, hogy az első megállapításait hat héten belül nyújtsa be.

A Heathrow menedzsmentjét kritika érte a repülőtér lezárásának döntése és a hosszú ideig tartó leállás miatt. A Neso jelentése szerint az áramot hét órával a repülőjáratok újraindítása előtt állították helyre. Az alállomás tűzét, amely az 1960-as években épült, március 20-án 23:21 GMT-kor észlelték, ami szimultán áramkimaradást okozott. Az áramkimaradás 66,919 helyi és kereskedelmi ügyfelet érintett, beleértve a Heathrow repülőteret is. A Met Rendőrség 00:42-kor nyilvánította ki a helyzetet, majd a Heathrow 01:11-kor döntött a lezárás mellett. Fintan Slye, a Neso vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy fontos a megfelelő tanulságok levonása az incidensből, hogy a jövőben elkerülhető legyen hasonló helyzet.

Az áramot 06:25-kor helyreállították a Heathrow alállomásain, más közeli alállomásról érkező áramkörök segítségével, és 10:56-ra az áramellátás az összes terminálra visszaállt. Azonban a légi közlekedés csak 18:00 után indult újra, miután a biztonsági ellenőrzéseket elvégezték. A repülőgépek éjjel is tudtak landolni és felszállni, hogy a Heathrow újra teljes kapacitással működhessen. A Neso jelentése szerint az egész repülőtér áramellátásának helyreállítása 14:23-ra fejeződött be. A többi ügyfél áramellátása 12:24-re állt helyre, míg a North Hyde alállomás ellátását másnap állították vissza.

A Heathrow repülőtér három elektromos alállomásra támaszkodik, és rendelkezik sürgősségi tartalék áramellátással is, például dízelgenerátorokkal és akkumulátorokkal, de ezek csupán a létfontosságú biztonsági rendszerek működését biztosítják, mint például a leszálló berendezések és a kifutópálya világítása. Thomas Woldbye, a Heathrow vezérigazgatója korábban azt nyilatkozta, hogy a leállást nem az áramhiány, hanem a megrongálódott alállomás ellátásának átkapcsolásához szükséges idő okozta. A Heathrow menedzsmentje a repülőtér biztonsága érdekében döntött a leállítás mellett, mivel a repülőtér mérete és működési összetettsége miatt ez tűnt a legbiztonságosabb lépésnek.

A Neso megerősítette, hogy az áramellátás helyreállítását követően „biztonsági ellenőrzési időszak” következett, hogy biztosítsák a biztonsági rendszerek teljes működését a járatok érkezése előtt. A Heathrow közleményében kiemelte, hogy a tűz eredetének és a két transzformátor érintettségének további tisztázása segíthet a brit energiahálózat ellenállóbbá tételében a jövőben. A National Grid, amely a North Hyde alállomás tulajdonosa, és az SSEN energiaellátó cég, amely a környék áramellátásáért felel, szintén üdvözölte az interim megállapításokat, és várják a Neso teljes jelentését. A Londoni Tűzoltóság, amely 70 tűzoltót küldött a helyszínre, korábban elmondta, hogy a tűz egy olyan transzformátort érintett, amely szigetelőolajat tartalmazott, és ez jelentős veszélyt jelentett a magas feszültségű berendezések közelsége miatt. A tűzoltóság kifejtette, hogy a tűzoltóknak meg kellett várniuk, amíg a transzformátor lehűlt, mielőtt hozzáfértek volna a tűzoltáshoz. Az interim jelentés közzététele után Miliband hangsúlyozta, hogy várják a teljes jelentést, hogy megértsék, mi történt, és tanulságokat vonhassanak le az Egyesült Királyság energiatartósságának erősítése érdekében.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c6283577llqo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük