
A vezető nélküli járművek fokozatos térnyerése
Mike Johns, a hétköznapi utazó, nem számított arra, hogy Los Angelesből Scottsdale, Arizonába tartó decemberi visszaútja világszerte vírusként terjed majd. Az utazásához egy önvezető taxit foglalt, és izgalommal ugrott be a járműbe, miközben kíváncsi járókelők figyelték. Ám a vártnál sokkal nagyobb figyelmet kapott, amikor a Waymo önvezető rendszere nem az elvárt módon működött: az autó körbe-körbe hajtotta őt a parkolóban, miközben a nézelődők továbbra is figyelték a helyzetet. Johnsnak sürgősen el kellett érnie a repülőgépét, de úgy tűnt, hogy a jármű nem hajlandó az utat a megfelelő irányba venni.
Az eseményeket Johns rögzítette, és a felvétel szinte azonnal elérte a közönséget, megjelenve a világ különböző tévécsatornáin. Ez újabb kétségeket vetett fel a közönséges emberek körében az önvezető autók megbízhatóságával kapcsolatban, és a kérdés, hogy mennyire készültek fel a valós utasok kiszolgálására. „Miért történik ez velem hétfő reggel?” – kérdezte a felvételen. Végül a jármű belső hangja figyelmeztette, hogy használja a Waymo alkalmazást, hogy visszanyerje az irányítást. A Waymo, amely az Alphabet, a Google anyavállalatának tulajdonában áll, a BBC-nek elmondta, hogy szinte azonnal kiadtak egy szoftverfrissítést a probléma megoldására. A cég állítása szerint az önvezető rendszereik „jobban teljesítenek a balesetek elkerülésében, mint az emberek”, amelyek sérüléseket, légzsák-deployálásokat és rendőrségi jelentéseket eredményeznek.
Mindezek ellenére Johns tapasztalata nem volt egyedülálló. Tavaly a Waymo több mint 600 autót hívott vissza, miután egy jármű nekiütközött egy utcai oszlopnak. 2024 májusában pedig az Egyesült Államok Országos Autópálya Közlekedési Biztonsági Hatósága (NHTSA) vizsgálatot indított 22 Waymo járművel kapcsolatos incidens miatt. Az önvezető jövő útja nemcsak a Waymo számára, hanem rivális szolgáltatások számára is nehézségekbe ütközik. Decemberben a General Motors bezárta önvezető autókkal foglalkozó leányvállalatát, a Cruiset, arra hivatkozva, hogy a vállalkozás méretezéséhez jelentős időre és erőforrásokra van szükség.
2023 októberében az egyik Cruise jármű gyalogost ütött el, akit több mint 6 méter hosszan húzott, súlyos sérüléseket okozva. Ekkor derült ki, hogy az Apple híres önvezető autó projektje is megszűnik, míg az Uber 2020-ban feladta saját önvezető autós törekvéseit. Azonban néhány nagy szereplő még mindig versenyben maradt, mint például a Zoox, amely az Amazon birtokában van, valamint az Nvidia chipgyártó és Elon Musk Tesla-ja. A Waymo a legnagyobb szereplő az Egyesült Államokban, önvezető taxikat üzemeltet Phoenixben, San Franciscóban, Los Angelesben és Austinban, Texasban, és ígéri, hogy hamarosan Atlanta és Miami piacra lép.
Miért sikerült a Waymo-nak ott, ahol mások kudarcot vallottak? Sven Beiker, a Stanford Graduate School of Business oktatója és a Silicon Valley Mobility autóipari tanácsadó cég ügyvezető igazgatója szerint három dologra vezethető vissza: emberek, pénz és folyamat. Waymo az évek során néhány vezető autonóm jármű mérnököt alkalmazott, mögötte pedig a Google-tulajdonos Alphabet pénzügyi ereje áll. Beiker szerint a cég alapos megközelítést alkalmaz, „valóban a könyv szerint játszanak, hogy jó irányítókká váljanak, és együttműködnek a szabályozókkal, hogy biztosítsák a telepített technológia biztonságát.”
A jövőbeli kilátások szempontjából a jó időjárású területek valószínűleg először láthatják az önvezető szolgáltatásokat. Philipp Kampshoff, a McKinsey globális autóipari és összeszerelési gyakorlatának társalapítója elmondta, hogy a déli államok, például Texas és Florida, ahol a Waymo már tervezi a bevezetést, ideális helyszínek lehetnek. „Az önvezető taxik jobban működnek kedvező időjárási körülmények között, és az energiateljesítmény is fontos tényező, mivel az akkumulátorok jobban teljesítenek meleg környezetben” – tette hozzá Kampshoff. Az önvezető technológiák bevezetése azonban lassú folyamat, hiszen sok emberi beavatkozást igényel, és a biztonsági aggályok is hátráltathatják a fejlődést.
A jövő önvezető teherautóival foglalkozó szakemberek esetében a biztonság még nagyobb aggodalomra ad okot. David Liu, a Plus cég vezérigazgatója, amely önvezető szoftvereket fejleszt teherautók számára, elmondta: „A biztonság az első számú szempont, amellyel dolgozunk.” Liu elmondta, hogy az önvezető járműveknek sokkal biztonságosabbnak kell lenniük, mint az átlagos ember vezette autók, hiszen az emberi figyelmetlenség okozza a legtöbb balesetet.
A jövő önvezető autóinak fejlődését érdemes figyelemmel kísérni Kínában is, ahol Wuhan városában több mint 500 önvezető autót üzemeltet a Baidu. Az ország különböző városaiban összesen 16 városban tesztelik az önvezető autókat 19 gyártó által. A verseny tehát élesedik, és a jövőben az önvezető technológia fejlődése világszerte izgalmas lehetőségeket kínálhat. Johns tapasztalata pedig rávilágít arra, hogy az önvezető járművek fejlődése nemcsak technológiai kihívás, hanem társadalmi és etikai kérdéseket is felvet. Az önvezető autók bevezetése valóban egy kísérleti úton halad, amelyben mindannyian részt veszünk, és a jövő kihívásait együtt kell megoldani.
