
Kinek higgy a időjárás-előrejelzésben?
Február hónapban Észak-Queensland, Ausztráliában hat hónapnyi csapadék zúdult le, ami sok helyi lakos számára álmatlan éjszakákat eredményezett. Az emberek bizonytalanságban élték meg a napokat, hiszen senki sem tudta, milyen mértékű áradásra és kárra ébrednek reggelente. Különösen Andrew Brown, a kiberbiztonsági oktató és önjelölt amatőr időjárás-előrejelző érezte a nyomást. Brown a Wally’s Weather nevű Facebook-oldal mögött áll, amelynek követői száma meghaladja a 107 000-t, és havonta 24 millió megtekintést generál. Az oldal célja, hogy részletes és pontos időjárási információkat nyújtson Queensland trópusi államáról.
A rekordméretű áradás idején, amikor 400 embernek kellett elhagynia otthonát, Brown folyamatosan frissítette a közönségét, még az éjszaka közepén is felkelt, hogy információkat osszon meg. Ez a felelősségérzet vezette őt arra is, hogy munkaidő előtt távozzon a munkahelyéről, amint észlelte, hogy öt órás folyamatos eső várható. Tanácsát nemcsak Facebook-követőinek, hanem munkatársainak, főnökeinek, feleségének és felnőtt gyermekeinek is megosztotta. „Amikor hatalmas időjárási esemény történik, próbálod a lehető legkorábban értesíteni az embereket” – mondta Brown.
Brown Townsville-ben él, amely egy olyan terület központja, amely a január és március közötti esős, forró és párás időszakáról híres. Az emberek kíváncsiak arra, mi történik körülöttük, hiszen a hatalom elvesztése esetén is valószínű, hogy internetkapcsolatuk van. „Ezek a rendszerek hajlamosak éjszaka bekövetkezni, amikor nem látható, mi történik, így valóban úgy érzed, hogy a közönség szeme és füle vagy” – tette hozzá.
Brown aktív és elkötelezett Facebook-közönsége jól mutatja, hogy egyre több ember fordul a közösségi média felületekhez hírek és időjárási frissítések érdekében. Az Egyesült Államokban a Pew Research Center szerint a felnőttek 20%-a ilyen módon szerzi be az információkat. A közösségi média influencerekre való figyelem gyakran felér egyes újságírók és hagyományos médiaforrások iránti figyelemmel, sőt, sok esetben még nagyobb is, mint a YouTube, Instagram és TikTok platformok hagyományos képviselőinél.
Daniel Angus professzor, a Queenslandi Technológiai Egyetem Digitális Média Kutatóközpontjának igazgatója is megfigyelte ezt a tendenciát. Amikor Brisbane-ben őt is elérte a trópusi Alfred ciklon által okozott heves esőzés és áradás, ő inkább az Ausztrál Meteorológiai Hivatal hivatalos tanácsait követte, mivel szerinte ők még mindig a legpontosabb előrejelzéseket és figyelmeztetéseket nyújtják. Angus professzor elismeri, hogy az olyan időjárási influencerek, mint Andrew Brown, a mainstream médiával és kormányzati forrásokkal szembeni közbizalom csökkenésének eredményeként népszerűek, mivel helyi, valós idejű információkat nyújtanak, amelyeket a hagyományos média gyakran figyelmen kívül hagy.
Az időjárási influencerekkel kapcsolatban azonban Angus professzor felhívja a figyelmet arra is, hogy hajlamosak a pánikkeltésre. A Townsville-ben működő Higgins Storm Chasing időjárás-előrejelzőt például 2018-ban bírálták, amiért történelmi esőzéseket és áradásokat jósolt, amelyek végül nem következtek be. „Az időjárási influencerek gyakran hajlamosak túlzó állításokra, mivel nem tartoznak ugyanazokhoz a szabályokhoz és következményekhez, mint a hagyományos média és a hivatalos kormányzati források” – magyarázta Angus professzor.
Andrew Brown, a Wally’s Weather alapítója, aki önképzett meteorológus, informatikai mesterdiplomával rendelkezik, valamint számos más technológiai képesítéssel bír. Az időjárás-előrejelzéshez szükséges eszközökbe fektetett nagyobb összegek révén három évvel ezelőtt bevezette a fizetős előfizetéseket, amelyek elsősorban a költségei fedezésére szolgálnak. Brown úgy véli, hogy a mesterséges intelligencia fejlődése lehetővé teszi számára, hogy pontosabban elemezze az adatokat és kommunikáljon a követőivel, sőt egy országos szintű működés kiépítésére is készül.
Bár Brown szeretne több időt szentelni a Wally’s Weather-nek, és unokáival tölteni, elismeri, hogy ez még egy ideig várat magára. Mindezek ellenére nem vágyik arra, hogy az oldal arca legyen, hiszen eddig sikerült elkerülnie a nyilvánosságot. „Nem keresem a figyelmet, mert szeretem, ha az emberek nem tudják, ki vagyok. Így tudok sétálni az utcán, anélkül, hogy megzavarnának” – mondta Brown. „Néha hallom, ahogy az emberek beszélgetnek az oldalról, és fogalmuk sincs róla, hogy éppen ott állok.”
