Gazdaság,  Hírek

Xbox árak emelkedtek világszerte a vámok miatti bizonytalanság közepette

A Microsoft nemrégiben jelentette be, hogy jelentős áremelést hajt végre az Xbox konzoljain, amelyet a fejlesztési költségek növekedésével és a „piaci körülményekkel” indokolt. Az áremelések országonként eltérő mértékben érvényesülnek, az Egyesült Királyságban az Xbox Series S ára 50 fonttal emelkedett, így az új ár 299,99 font lett. Az Egyesült Államokban még drasztikusabb áremelkedések tapasztalhatók: a Series X ára 100 és 130 dollár (75 és 100 font) között változik, a modelltől függően. Az áremelések hátterében a szakértők szerint az amerikai vámok állhatnak, amelyek növelhetik a fogyasztói árakat, így globális gazdasági bizonytalanságot okozva. A Microsoft azonban nem közölte kifejezetten, hogy a vámok lennének a drágulás okai.

Az Xbox árainak emelkedése nemcsak az Egyesült Államokban, hanem világszerte is érezhető. Európában a Series S ára 80 euróval emelkedett, míg Ausztráliában 50 dollárral nőtt. Ez a változás jelentős fordulatot jelent a videojáték-iparban, hiszen általában a konzolok megjelenése utáni években az árak csökkenésének lehetünk tanúi. A Microsoft egy blogbejegyzésben azt nyilatkozta, hogy megértik, hogy ezek a változások nehezek, és hogy a döntéseket alapos megfontolás után hozták meg, figyelembe véve a piaci körülményeket és a növekvő fejlesztési költségeket.

Kedhrin Gonzalez, a Rip & Tear stúdió alapítója a BBC-nek elmondta, hogy az áremelést „elkerülhetetlennek” tartja, amelyet a jelenlegi vámzavarok katalizáltak. „A játékosok fognak szenvedni a legjobban, és alig van remény arra, hogy az árak csökkenni fognak” – tette hozzá. Gonzalez rámutatott, hogy ez jelentősen befolyásolhatja a Microsoft már így is szerény Xbox eladásait, és szélesebb iparági következményeket is kiválthat. „Valószínűleg nem ez lesz az utolsó áremelés, amit látunk” – figyelmeztetett.

Christopher Dring, aki a Game Business hírlevelében ír a videojáték-iparról, szintén megjegyezte, hogy a vámok „biztosan” részei a döntésnek, amely az árak emelkedéséhez vezetett. „Mivel a kiegészítők és alkatrészek Kínában készülnek, a kapcsolat nyilvánvaló” – mondta. Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy más tényezők is szerepet játszanak, mint például az infláció, a valutaárfolyamok változása és az „általános üzleti költségek növekedése”. „Mindez zűrzavart okoz egy olyan iparágban, amelyben a növekedés korlátozott” – tette hozzá. Dring kiemelte, hogy a konzoljáték-szektor az elmúlt 20 évben alig nőtt felhasználószámban, miközben a gyártási és játékfejlesztési költségek exponenciálisan emelkednek. „Bármilyen költségnövekedés, még egy kis vám is, súlyosan befolyásolhatja ezeknek az eszközöknek a jövedelmezőségét.”

Történelmileg a konzolok megjelenése utáni években az árak csökkenésének lehetünk tanúi, de ez a generáció eddig ennek ellentmondó trendet mutatott. A Sony például a PlayStation 5 digitális kiadását 360 fontra árazták az Egyesült Királyságban, amikor 2020-ban megjelent, de az évek során az ára 429,99 fontra nőtt. Ezen kívül a jövőbeli Xbox játékok ára is kérdéses, mivel a vállalat bejelentette, hogy várakozásaik szerint „néhány új, első fél játékunk” 79,99 dollárba fog kerülni 2025-ben. Ez az ár megegyezik azzal, amit a Nintendo a megjelenés előtt álló Mario Kart World esetében bejelentett, ami aggodalmat keltett a játékosok körében, akik „elérhetetlennek” nevezték azt. A Microsoft azonban világossá tette, hogy nem tervezik az eddigi játékok árának emelését, csak bizonyos új címekét, amelyeket a cég saját maga fejlesztett ki. A cég elkerülte, hogy pontos információt adjon arról, hogy terveznek-e áremelést a jövőbeli játékok esetében az Egyesült Királyságban is. „A helyi árak eltérőek lehetnek az országok és platformok között” – tette hozzá a vállalat.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cze1zn9d9p4o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük