
Vonatvezetői korhatár csökkentése 18 évre
A brit vasúti szolgáltatások terén jelentős változásokat hoz a kormány, miután bejelentették, hogy a vonatvezetők minimális életkorát 20 évről 18 évre csökkentik. E lépés célja a sofőrhiány kezelésének elősegítése, amely már most is komoly gondokat okoz a vasúti közlekedésben. A közlekedési minisztérium tájékoztatása szerint a helyzet várhatóan tovább romlik, mivel a nyugdíjba vonuló sofőrök számának növekedésével a cégek nehezen tudják pótolni őket új munkavállalókkal. Heidi Alexander közlekedési miniszter az intézkedést „merész lépésnek” nevezte, amely nemcsak a vasúti szolgáltatások javítását célozza, hanem ezzel egyidejűleg több ezer új munkahelyet is teremt.
A vasúti dolgozók szakszervezete, az Aslef, üdvözölte a döntést, mondván, hogy ez új lehetőségeket teremt a frissen végzett diákok számára. Charlie Eric Potts, egy 22 éves vonatvezető, aki Nottinghamshire-ből származik, elmondta, hogy már 18 éves korában szeretett volna pályázni, de várnia kellett. „Apám vonatvezető, és mindig mesélt az iparágról, arról, mennyire szereti a munkáját… Én mindig is nagyon érdekelt a dolog” – mondta Potts. Hozzátette, hogy ha 18 évesen pályázhatott volna, az nagyszerű lett volna, mert pontosan tudta, mit szeretne csinálni.
A Rail Safety and Standards Board (Vasúti Biztonsági és Szabványügyi Testület) kutatásai azt mutatták, hogy a 18 éves fiatalok képesek biztonságosan vonatot vezetni. Az Egyesült Királyságban több vasúti társaság is a „pihenőnapos munkavégzésre” támaszkodik, ami azt jelenti, hogy a sofőrök önkéntesen vállalnak extra műszakokat, hogy biztosítsák a menetrend szerinti járatokat. Azonban amikor nem áll rendelkezésre elegendő önkéntes vagy ha a sofőrök betegek, az utasok utazása zavarokat szenvedhet. A Közlekedési Minisztérium adatai szerint a szolgáltatások előtti éjszaka lemondott járatok 87%-a sofőrhiány miatt történik.
A brit vonatvezetők átlagos életkora 48 év, és 2029-re a sofőrök 30%-a eléri a nyugdíjkorhatárt. A vonatvezetők között a nők aránya kevesebb mint 9%, míg az etnikai kisebbséghez tartozók aránya alig 12%. Elizabeth Kirby, egy 34 éves vonatvezető Lincolnshire-ből, a BBC-nek nyilatkozva elmondta, hogy a szabályváltozás „csodálatos lehetőséget” teremt a fiatalok számára. „Szélesíti a jelöltek körét… rengeteg lehetőség áll rendelkezésre a vasúti iparban, amelyeket ezek a fiatalok kihasználhatnak” – mondta Kirby. „Ez támogatni fogja a fiatal sofőröket, a női sofőröket, és növelni fogja a sokféleséget.”
A vonatvezetők bérét és munkakörülményeit érintő sztrájkok 2022 júliusa óta súlyos zűrzavart okoztak a vasúti közlekedésben, egészen 2024 szeptemberéig, amikor megállapodás született a szakszervezeti tagokkal. A kormány és az Aslef azonban nem erősítette meg, hogy a vonatvezetők átlagos bére mennyivel emelkedik a bérnövelések után. A Rail Delivery Group, amely a vonatcégeket képviseli, szerint 2023-ban az átlagos éves bér 60,055 font volt, míg a BBC becslése alapján 2024/25-re körülbelül 69,000 fontra emelkedhet.
A Közlekedési Minisztérium szerint a bérek a különböző vasúti társaságoknál eltérőek, de az átlagos kezdő bér teljesen képzett sofőrök esetén évente 30,000 font körül alakul, és a tapasztalat növekedésével fokozatosan emelkedik. A vonatvezetők képzése általában egy-két évet vesz igénybe. A minisztérium úgy véli, hogy a 18 éves fiatalok számára új munkahelyek és tanulószerződések már decembertől elérhetővé válhatnak. Az előző konzervatív kormány által tavaly végzett konzultáció az életkorcsökkentésről „tömeges támogatást” kapott az iparág széles spektrumától.
Alexander hangsúlyozta, hogy a munkához jutás és a fiatalok beilleszkedése a munkaerőpiacra kulcsfontosságú a gazdaság fellendítése szempontjából. Mick Whelan, az Aslef szakszervezet főtitkára elmondta, hogy a fiatalok jelenleg lemaradnak a vonatvezetői pályáról, mivel nem várnak a 20. születésnapjukra, hogy karriert építsenek. A kormány bejelentette, hogy a vonatvezetők minimális életkorának csökkentése már más országokban, például Franciaországban, Németországban, Hollandiában és Svájcban is megtörtént. A londoni tömegközlekedési rendszer, a Transport for London 2007 óta nyújt lehetőséget 18 éves fiataloknak vonatvezetői tanulószerződésekre a metróhálózaton.

