Gazdaság,  Hírek

Új szabályok a vásárlás utáni törlesztéshez, hogy megvédjék a fogyasztókat

A brit kormány új szabályokat jelentett be, amelyek célja a vásárlók védelme a „vásárolj most, fizesd később” (buy now, pay later, BNPL) rendszerek használata során. Az intézkedések bevezetésével a kormány szeretné megszüntetni azt a „vadnyugatot”, amely a szabályozatlan kölcsönzést jellemezte. Az új jogszabályok értelmében a hitelezők kötelesek lesznek jövedelmi ellenőrzést végezni, hogy megakadályozzák az embereket abban, hogy túl sok adósságot vállaljanak. Emellett a vásárlók gyorsabban juthatnak visszatérítésekhez is.

A BNPL használata az utóbbi időszakban jelentősen megnőtt, és becslések szerint az Egyesült Királyságban tavaly 11 millió ember használta ezt a lehetőséget. Ugyanakkor sokan aggódnak amiatt, hogy egyes felhasználók olyan költségeket vállalnak magukra, amelyeket nem tudnak kigazdálkodni. A fogyasztóvédelmi csoportok üdvözölték a kormány lépéseit, és rámutattak, hogy sok felhasználó nem is tudja, hogy olyan adósságot vállal, amelyet esetleg nehezen tud majd visszafizetni.

A BNPL működése során a vásárlók nem kötelesek azonnal kifizetni a teljes vételárat, hanem lehetőségük van arra, hogy a vásárlást kisebb részletekben, általában néhány hét vagy hónap alatt rendezzék. Ez sokak számára kényelmes megoldás lehet a költségek elosztására, de a szakértők figyelmeztetnek arra, hogy ez a gyakorlat könnyen adósságcsapdába viheti a felhasználókat. Jelenleg a BNPL termékek nem szabályozottak, és a Citizens Advice úgy véli, hogy az új intézkedések „kulcsfontosságú lépést” jelentenek a vásárlók védelme érdekében. Tom MacInnes, a Citizens Advice politikai igazgatója hangsúlyozta, hogy eddig sok ember volt kitéve olyan elérhetetlen adósságnak, amely a BNPL szektor szabályozási hiányosságaira vezethető vissza. „Sokan küzdenek olyan hitel visszafizetésével, amelyet nem tudnak megfizetni, és emiatt elmaradnak az alapvető számlák kifizetésével, gyakran pedig sürgősségi támogatásra van szükségük, mint például élelmiszerbanki utalványokra” – tette hozzá.

A BNPL szektor szigorúbb ellenőrzéséről évek óta folynak a diskurzusok, és a korábbi kormány már 2023-ban bejelentette a tervezett intézkedéseket. Az új jogszabályok, amelyek jövőre lépnek hatályba, előírják, hogy a BNPL cégek egységes szabványok szerint működjenek, így a vásárlók pontosan tudják, hogy mit vállalnak, mennyire engedhetik meg maguknak a vásárlást, és hol kaphatnak segítséget, ha szükséges. A kormány szerint ez elősegíti a „felmérhető” jövedelmi ellenőrzéseket, gyorsabb visszatérítési lehetőségeket, valamint a jogot arra, hogy a felhasználók panaszt tehessenek a Pénzügyi Ombudsmanhoz.

Emma Reynolds, a Pénzügyminisztérium gazdasági államtitkára kifejtette, hogy a BNPL „milliók vásárlási szokásait alakította át”, ugyanakkor a fogyasztók ki voltak téve a túlzott adósságoknak, és a szektor működése inkább a „vadnyugatra” emlékeztetett. „Ezek az új szabályok megvédik a vásárlókat az adósságcsapdáktól, és biztosítják a szektornak azt a stabilitást, amely szükséges a befektetéshez, a növekedéshez és a munkahelyteremtéshez” – tette hozzá.

A múlt héten a brit pénzügyi felügyelet, a Financial Conduct Authority (FCA) átfogó felmérése azt mutatta, hogy a BNPL használata „jelentősen nőtt”, az elmúlt három évben kétmillióval emelkedett a felhasználók száma. A felmérés szerint a magukra maradt szülők 40%-a, míg a 25 és 34 év közötti nők 35%-a használ BNPL termékeket. Lisa Webb, a Which? fogyasztóvédelmi egyesület fogyasztói jogi szakértője hangsúlyozta, hogy a kutatásaik azt jelzik, hogy „sokan nem tudják, hogy adósságot vállalnak, vagy nem mérlegelik a fizetési kötelezettségek elmulasztásának lehetőségét”. A Klarna, az Egyesült Királyság legnagyobb BNPL szolgáltatója, azt nyilatkozta, hogy a cég 2020 óta támogatta a szektor szabályozását. „Jó látni a szabályozás előrehaladását, és várjuk, hogy együtt dolgozhassunk az FCA-val a fogyasztók védelmét szolgáló szabályok kidolgozásában” – mondta egy szóvivő. A Clearpay, egy másik jelentős BNPL szolgáltató, szintén jelezte, hogy „támogatni fogja az FCA-t a megfelelő szabályozás megvalósításában, amely biztosítja a fogyasztók védelmét, elősegíti a szükséges innovációt a fogyasztói hitel terén, és támogatja az Egyesült Királyság virágzó FinTech szektorát”.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c5yg5le8p25o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük